Več kot je električnih vozil na cesti, večja postaja razprava glede varnosti. Kaj se zgodi ob prometni nesreči? Se baterije vnamejo? Zato tukaj navajamo nekaj odgovorov, ki so rezultat preizkusov vozil na Crash testih.

Neodvisno od pogona: Visok varnostni standard pri vse električnih vozilih
Kritična točka pri prometni nesreči: Deformacija baterij
Pri Euro NCAP-Crashtests do danes še nobeno preizkušeno vozilo ni odpovedalo
Avtomehaniki ter gasilci potrebujejo specialno znanje
Načeloma velja: Vsa vozila, ki se registrirajo za promet morajo izpolnjevati zakonske zahteve in predpise. Predpisujejo visoke varnostne zahteve za zaščito voznika in potnike v vozilu. Ti predpisi veljajo za vsa vozila tako za bencinska, dizelska, plinska kot hibridna in električna.

Posebno pri električnih vozilih zakon predpisuje, da morajo biti električne komponente izdelane tako, da zagotavljajo lastno varnost. Kaj pomeni lastna varnost? Lastna varnost pomeni, da se v primeru okvare baterije električni tok prekine. Primer: Če pride do prometne nesreče se baterija samodejno odklopi od visokonapetostnih komponent ter visokonapetostnih vodnikov. S tem so vsi deli, razen baterije, brez napetosti.

Kaj storiti ob okvari vozila?

Pri okvari vozila praviloma ne obstaja nevarnost zaradi električne napetosti, ker proizvajalci električnih vozil vse sisteme izvedejo in izdelajo tako, da je za uporabnike varno.  Načeloma je omogočena tudi pomoč mehanikov na cesti. Zaradi varnosti pa so posegi v visokonapetostne komponente in vodnike dovoljeni samo pooblaščenim serviserjem, ki so za te postopke izšolani. Vsi serviserji ADAC v Nemčiji so opravili to šolanje in so zato pooblaščeni za posege. Za vse ostale (nepooblaščene) osebe pa velja: Roke proč od visokonapetostnih komponent ter električnih vodnikov!

Na kaj moramo biti pozorni ob prometni nesreči?

Zaradi prekinitve električnega toka ob trčenju je nudenje »Prve pomoči« možno in varno. Pomembne podatke za reševalce in gasilske enote se lahko pridobi iz varnostnih kartic (ki žal niso nameščena v vseh vozilih) ter preko aplikacij kot so Crasch Recovery System. Reševalna kartica daje prva navodila za prve ukrepe na vozilu po prometni nesreči. Aplikacija pa še bolj natančna navodila za vse ukrepe na vozilu.

Kritično lahko postane v primeru ko se varnostne komponente pogonske baterije zaradi trčenja poškodujejo in s tem se omeji delovanje varnostnega sistema. V najhujšem primeru pride v celicah baterij do reakcije. To imenujemo »Termalni preskok« (Thermal Runaway). V bateriji pride do verižne reakcije kjer požar iz ene celice preide na ostale v zelo kratkem čas. Ta požar v bateriji je težko pogasiti. Več o postopkih gašenja baterij najdete na naši spletni strani www.instructor112.si

Kako veliko je tveganje za požar električnega vozila?

Tveganje je zelo malo zato. Sodobna električna vozila so zelo varna in za njih veljajo enaki standardi in zahteve kot za preostala motorna vozila. V primeru trčenja električnega vozila so tveganja podobna kot pri ostalih vozilih. Visokonapetostni sistem vozila se (praviloma naj bi) izklopi pri trčenju in aktiviranju zračne vreče.

Predvsem zato, ker je tematika o varnosti električnih vozil tako obsežna in predstavlja tudi nekatere kritične poglede o tem se izvajajo različni preizkusi. Tako je ADAC v Nemčiji izvedel preizkus vozila VW e-Up ter VW Up (z bencinskim motorjem). Obe vozili sta dosegli najvišje ocene varnosti – 5 zvezdic.

Pri obeh vozilih je glavna konstrukcija (kletka vozila) identična. Pri e-Up je paket baterij dodatno zaščiten z okvirjem. Kompletna konstrukcija baterij je vgrajena na podvozju vozila. S tem se dodatno ojača konstrukcija podvozja vendar je zato vozilo tudi 250kg težje.

Pri preizkusu vozil se je izvedlo čelno trčenje pri hitrosti 64 km/h. Pri tem sta vozili trčili z 40% pokrivanjem (obe vozili sta se trčili s polovico čelnega dela). Pri tem e-Up ni utrpel dodatnih poškodba ali vpliva na delovanje varnostnih elementov vozila zaradi dodatne teže. Posledice trčenja na testne lutke v obeh vozilih so bile identične. Iz tega sledi, da je električno vozilo v primerjavi z enakim modelom z bencinskim motorjem popolnoma enako. Pri preizkusu je sistem za varnost visokonapetostne komponente delovalo brezhibno.

Deformacija podvozja se je ustavila daleč pred baterijskim paketom. Varnostni sistem za izklop vodnikov ter visokonapetostnih komponent se je od baterije odklopil v milisekundah. Za izklop skrbijo posebni varnostni releji, ki prekinejo povezavo med baterijo in pogonskim električnim motorjem. Baterija se ni vnela zato ni bilo tveganja za požar.

Etron instructor112 električna vozila Audi

Kako varna so trenutna električna vozila?

Zadnji preizkusi s strani Euro NCAP dokazujejo, da so električna vozila izredno varna. Primer: Jaguar I-Pace: vozilo je dolgo 4,68 metrov in ima zavidljivih 2200kg in spada v kategorijo terensko SUV vozilo. Pri preizkusu je doseglo najvišjo možno število zvezdic (5). Ne le pri čelnem trčenju temveč tudi pri bočnem trčenju in bočnem naletu v stebriček. Pri vseh treh tipih trčenja so vse varnostne komponente električnega sistema delovale brezhibno in baterije zaradi trčenja niso utrpele poškodbe. Tudi trenutno najbolj spektakularno električno vozilo Tesla model 3 je doseglo na enakem preizkusu maksimalno število zvezdic ter celo preseglo potrebno število točk za to oceno.

Preizkus Jaguar I-Pace

Preizkus Tesla Model 3

 

Bočno trčenje in bočni nalet je pri sodobnih električnih vozilih eden izmed pokazateljev varnosti. Namreč ti dve obliki trčenja so namreč šibka točka električnih vozil. Zakaj? Skoraj vsi proizvajalci baterije pakete baterij vgrajujejo v podvozje vozil. Zato je deformacija podvozja pri bočnih naletih ključnega pomena. V kolikor je deformacija vozila s podvozjem na boku večja, lahko pride do poškodb baterij.

Glede na pozitivne rezultate preizkusov bočnih naletov je potrebno omeniti, da se le-ti izvajajo pri hitrostih 50km/h bočno trčenje z vozilom ter 34 km/h nalet v steber. Za tveganje pri trčenjih z višjo hitrostjo ti preizkusi ne dajejo podatke.

Poškodbe baterij pri trčenju predstavlja kritično točko ob prometni nesreči. Zato morajo proizvajalci spreminjati konstrukcijo podvozij ter konstrukcijo ohišji baterij. Proizvajalci namenjajo temu veliko časa in finančnih sredstev, ki bi zagotovila najvišjo možno zaščito podvozja pred deformacijo in sočasno zaščiti baterij. Nobeno aktualno električno vozilo do danes ni bilo negativno ocenjeno na preizkusih trčenja. Veliko električnih vozil je celo preseglo rezultate enakih modelov z klasičnimi motorji in imajo višjo varnost predvsem zaradi ojačitev podvozja, ki mora zaščiti baterije.

 Vir: www.adac.de;  https://youtu.be/1cxn3TfziE0; https://youtu.be/cMiZa3HgRVE